U savremenom svetu, u kojem posledice hipokinezije (nekretanja) poprimaju već pomalo dramatične razmere, a model življenja svedenog na beskrajne sate sedenja uz kompjuter postaje svakodnevica većine zaposlenih u razvijenim zemljama, problemi bolova u leđima, vratu i kičmi odnose sve više radnih dana povećavajući istovremeno do milionskih iznosa troškove zdravstvene pomoći. U većini zemalja danas su različiti ortopedski problemi najčešći razlog poseta lečniku, a bolovi u leđima su u SAD postali najvećom stavkom u gubicima na bolovanjima u industriji.

Što učiniti?

Farmakološka industrija već odavno daje svoj odgovor u stotinama lekova za uklanjanje bolova, a lekari upozoravaju na promenu načina života, važnost kretanja, vežbanje i sistemskog održavanja zdravlja kičme.

Drevni su jogiji još pre nekoliko milenijuma znali da je zdrava kičma temelj opšteg zdravlja, a redovne vežbe polazna točka zdrave kičme.
„Mladost se meri elastičnošću kičme“ stara je jogijska izreka koja možda najbolje odražava suštinu važnosti koju joga pridaje vežbama za kičmu u njihovoj funkciji održavanja i unapređenja zdravlja i dugovečnosti.

Važnost redovnog vežbanja

Često se danas u literaturi spominje tzv. “morbogeni trijas“ najčešćih ubica savremenog čoveka: nekretanje, loša prehrana i stresovi. Nažalost, još uvijek je vrlo malo ljudi svesno u kojoj mjeri odsustvo svakodnevnog kretanja može biti pogubno za zdravlje. A kad je reč o kičmi, važnost kretanja i vežbanja posebno je naglašena.
Niz je jogijskih vežbi usmeren na jačanje muskulature koja drži kičmu uspravnom i učvršćuje njen idealan položaj. Pri tome se oduvek naglašava potreba redovitog vežbanja tokom celog života. Malo ljudi zna da se pre rođenja i u prvim godinama života diskovi kičme prehranjuju putem krvnih sudova. Nakon četvrte godine života, međutim, te krvne žile zakržljaju i nestanu, a nakon toga međukralježni se disk prehranjuje samo difuzijom pri čemu je vrlo važno na koji način se opterećuje disk pri različitim položajima tela kako bi se osigurala stalna izmena i dotok materija koje ga prehranjuju. Izgradnja građevnih elemenata diska u normalnim su prilikama uravnotežene. Slabo opskrbljene stanice diska stvaraju slabu osnovnu materiju te vlakna lošeg kvaliteta i u premaloj količini.

Jasno je, dakle, koliko umerene vežbe s ravnomernim smenama opterećenja i rasterećenja mogu blagotvorno delovati na zdravlje diskova, a time i kompletne kičme. Posebno je uvek opterećen disk petog slabinskog pršljena. Kod četvoronožaca krsta služe prvenstveno kao veza karlice s kičmom; ona ne nose nikakvu težinu, ali kod čoveka se situacija bitno drukčija i za kičmu – posebno njen lumbalni deo – kudikamo nepovoljnija i opasnija. A najjednostavniji način zaštite diska je jačanje dubokih posturalnih mišića kičme.

Za ohrabrenje, treba reći da se vrlo brzo nakon početka sistemnog vežbanja u velikom broju slučajeva može zapaziti prestanak ili barem umanjenje bolova u leđima, vratu i kičmi. Joga je jedan od najdelotvornijih sistema uklanjanja ovih bolova. Pre svega zato što se kompletna joga temelji na vežbama koje kičmu i mišiće koji je drže održavaju u savršenoj funkciji i čvrstoći. Nadalje jogom se idealno relaksiraju isti ti mišići i time se automatski uklanja prenapetost muskulature kao uzrok bolova. Treće (ali ne i najmanje važno) jeste smirujuće delovanje joge što direktno neutrališe sve oblike bolova u leđima koji nastaju zbog trajnog grčenja mišića izazvanog živčanom prenadraženošću i psihičkom napetošću. Dakle, jednako je važno jačati, ali i RELAKSIRATI, opustiti mišiće kičme. A upravo joga raspolaže s brojnim vežbama kojima se savršeno isteže i opušta muskulatura leđa, vrata i lumbalnog dela kičme.

Bolovi, ukočenja, migrene…

Beskrajno je dug popis uzroka bolova, ali i mogućih posledica koje nekretanje i zapostavljanje kičme mogu prouzrokovati. Parafrazirajući jednu drevnu jogijsku izreku, japanski doktor Hideo Nagai iz tokijske „Honetsugi Hospital“ ima običaj slikovito da kaže svom pacijentu: “Kad pogledam danas kako malo vežbate, mogu sa sigurnošću prognozirati kako će vaša kičma izgledati sutra. I obrnuto, kad vidim sliku vaše kičme danas, tačno ću pogoditi što ste s njom radili (ili niste radili) juče.”

Nijedan deo kičme nije pošteđen. Na primer, posledice degenerativnih promena u vratnom delu različite su – od vrtoglavice, glavobolje, bola u potiljku i bola u ramenima do oduzetosti ruku. Bolovi u leđima se katkada odražavaju daleko iznad područja primarnih smetnji (tzv. iradijacija). Poznate i neugodne „tenzijske glavobolje“ nastaju kao posledica prenapetosti vratnih mišića, a neke vrste migrena su primarno uzrokovane blokadama vratnog dela kičme, mada u krajnjoj liniji njihovo direktno nastajanje ima vaskularno poreklo – suženje usled blokade pritisnutih vena koje izlaze iz otvora bočnih nastavaka vratnih pršljenova prema gore.

Posebno opasna mogu biti oštećenja kičme koja deluju na leđnu moždinu. Leđna je moždina, jednako kao i celi središnji nervni sistem, ne samo najsavršeniji nego i najkomplikovaniji sistem našeg tela. I laka oštećenja moždine često izazivaju teške posledice jer se nervno tkivo vrlo teško oporavlja.

Jasno je, dakle, da upravo iz tog razloga održavanje snažne muskulature i zdrave kičme ima posledicu na celo telo i kompletno zdravlje. Glavna područja primene kineziterapije (pa tako i jogijskih vežbi) jesu: različite deformacije uslovljene disbalansom mišića (skolioze), potreba stvaranja mišićne kompenzacije koštanih i zglobnih promena (diskopatije, artroze i sl), a u profilaktičkom smislu vežbanje je vrlo učinkovito kod loših držanja kičme i protiv bolova u leđima koji nastaju kao posledica lošeg držanja.

Više u Atmi

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.